Ikona dostępności

Przedszkole
Publiczne

nr 15

w Rzeszowie

Nauczanie zdalne - grupa 3

Zdalne nauczanie 08.11.2021r.

Grupa III

1. Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Skrzynia polskich skarbów”.

Marta i Marek szykowali papierowe flagi z okazji zbliżającego się Narodowego Święta Niepodległości. Dzieci łączyły właśnie ze sobą paski: biały i czerwony, upewniając się, że biały kolor znajduje się na górze. Dziadek z zainteresowaniem przyglądał się ich pracy.

– Wiecie co? – powiedział. – Szykowałem kiedyś dokładnie taką samą flagę. Mam ją chyba jeszcze w skrzyni z pamiątkami.

– Możemy ją zobaczyć, dziadku? Prosimy! – wołały dzieci, a dziadek z uśmiechem kiwnął głową i ruszył na strych.

Po kilku minutach wrócił, niosąc w rękach sporą, zakurzoną drewnianą skrzynię. Zdmuchnął z niej kurz i delikatnie otworzył wieko.

– Proszę, oto i ona! – powiedział i wyciągnął ze skrzyni nieco wyblakłą i pogiętą flagę Polski zamocowaną na patyku.

– Piękna! – pochwaliła Marta.

– I chyba dość stara! – zaśmiał się Marek. – A co to jest? Napisałeś piosenkę? – zdziwił się, widząc kartki pokryte szeregiem nut.

– Nie, Mareczku, to jest zapis nutowy naszego hymnu – „Mazurka Dąbrowskiego”. W nim śpiewamy, że Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy.

– O, pani puszczała go nam ostatnio w przedszkolu i prosiła, żebyśmy stali wtedy na baczność, a to znaczy prościutko i bez gadania!

Gdy dzieci obejrzały kartki z nutami, wyciągnęły ze skrzyni kolejny przedmiot. Była to równo złożona mapa.

– A to, dziadku? To mapa Europy? – zapytała Marta.

– Właściwie nie całej Europy. – odpowiedział dziadek. – To mapa Polski i jej sąsiadów. Zobaczcie – dziadek rozłożył mapę. – To niebieskie na mapie to Morze Bałtyckie, zwane także Bałtykiem. A tu są Niemcy, nasi sąsiedzi. Kolorem pomarańczowym i brązowym na mapie zaznaczone są góry. A tuż za nimi leżą Czechy i Słowacja. Tu jest kolejny nasz sąsiad – Ukraina.

– O, Ilia z naszej grupy pochodzi z Ukrainy! I Sasza z grupy maluszków.

– W Polsce mieszka bardzo dużo przyjezdnych z Ukrainy. Bardzo się lubimy z naszymi sąsiadami. Ale to jeszcze nie wszyscy nasi sąsiedzi! Tutaj jest Białoruś, tu Litwa, tu Rosja – kontynuował dziadek, wskazując kolejne kraje.

– Ależ ta Rosja jest malutka! – zauważyła Marta.

– Oj, nie, Martusiu, Rosja jest ogromna, ale my graniczymy tylko z jej malutkim kawałkiem.

Kiedyś się tego wszystkiego nauczysz.

Dzieci z zaciekawieniem przeglądały zawartość skrzynki. Odnalazły w niej piękne pocztówki prezentujące zachód słońca nad morzem w Helu, krakowskiego Smoka Wawelskiego i warszawską Syrenkę. Z zainteresowaniem słuchały legend i opowieści dziadka o polskich władcach i niezwykłych postaciach: o syrence czy bazyliszku, ale też o naukowcach, artystach i sportowcach. Ciekawe opowieści dziadka zakończyła piękna legenda o Lechu, Czechu i Rusie.

– Cieszę się, że spodobała się wam moja skrzynka z pamiątkami – podsumował dziadek.

– To nie skrzynka z pamiątkami, tylko skrzynia polskich skarbów – podpowiedział Marek,

a Marta dodała:

– Tak, jest tam wszystko, co każdy Polak powinien wiedzieć!

• Rozmowa na temat opowiadania.

- Do jakiego święta przygotowywały się dzieci?

- Co znajdowało się w skrzynce dziadka?

- Co jeszcze mogłoby znaleźć się w skrzynce?

2.Zabawy:

„ Piórko i kredka”

Zawiązujemy oczy dziecku. Łaskoczemy je piórkiem lub dotykamy kredką. Zadaniem dziecka jest powiedzieć czym i gdzie zostało dotknięte np.(ucho, stopa, nos itd.)

„Liście”

Dziecko w pozycji stojącej, kładzie liść (serwetkę) na dłoni. Ustawiając dłoń na wysokości brody. Bierze wdech nosem i ustami i stara się zdmuchnąć listek z dłoni jak najmniejszą liczbą wydechów.

„ Ułóż to samo”

Układamy szereg składający się z trzech klocków w różnych kolorach.

Dziecko odtwarza taki sam szereg.

(Zachęcamy do powtarzania zadania w innym ułożeniu kolorów).

„ Po wąskiej dróżce”

Rozkładamy na podłodze wstążkę, apaszkę. Zadaniem dziecka jest przejść po niej stopa za stopą, utrzymując równowagę.

3. „Rzeczy białe i czerwone”

Odszukiwanie w domu rzeczy w kolorach: czerwonym i białym.

4. Przypomnienie wiersza „Barwy ojczyste" Czesława Janczarskiego

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość,

biel - serce czyste.

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

( dzieci znają już ten wiersz)

5. „Wykonujemyflagę”

Potrzebujemy : białą kartkę, czerwoną kartkę, nożyczki, klej, patyczek np. do szaszłyków.

Odmierzamy np. 10 cm kartkibiałej ksero, 5 cm czerwonej. Naklejamy czerwony pasek na dole białej kartki. Składamy na pół i wklejamy patyczek do środka, sklejamy kartkę.

(Możemy również pokolorować odpowiednio kartkę, aby wykonać flagę).

Udanej pracy i zabawy !

Do zobaczenia we wtorek - już w przedszkolu!

Pozdrawiamy!

Zdalne nauczanie 05.11.2021r.

Grupa III

1. Słuchanie wiersza Włodzimierza Scisłowskiego „Mój dom”.

Rozejrzyj się po mieszkaniu,

rozejrzyj się jeszcze dzisiaj!

Trudno tu w jednym zdaniu

jego sekrety opisać!

Są w nim przeróżne krainy,

są zakamarki nieznane,

a jakie – to zobaczymy,

gdy opiszemy mieszkanie.

W Krainie Kaloryferii

gorąco jak na Saharze!

Krainę Kaloryferii

najlepiej przenieść na plażę!

Lodówka – to jest nasz biegun!

Rosną tu góry lodowe –

wrota zazdrośnie jej strzegą

jak zamku dumnej królowej.

W łazience jest łabędź z gumy,

co się głębiny nie lęka:

pływa w wodzie dumny,

tak jak w prawdziwych Łazienkach.

Jest także Kraina Dywanii,

tam, gdzie hula odkurzacz!

Wszyscy dobrze go znamy.

Pomoc z niego duża.

Tych krain jest jeszcze wiele –

gdzie spojrzysz – rzeczy ciekawe!

Najmilsza z nich przyjaciele,

to chyba kraina zabawek!

• Rozmowa na temat wiersza.

  • Jakie krainy można znaleźć w mieszkaniu?

  • Opowiedz o wymyślonej krainie w twoim domu. Jak się nazywa? Jakie przedmioty się w niej znajdują?

2. Domki, bloki, kamienice – wyróżnienie różnych typów zabudowy miejskiej.

Rozmowa na temat różnic w wyglądzie, wielkości, itp.

Zabawa „ Konstruktorzy”

Budowanie z klocków różnego typu budynków .

Zbudowanie swojego domu, bloku.

„Ułóż wieżę z klocków”.

Układamy wieże z 4, 5 ,6 ,.., 10 klocków- przeliczamy klocki.

3.Taniec ze wstążką.

Dowolna muzyka, dziecko wykonuje improwizację ruchową w rytm muzyki –trzymając w rękach wstążki, apaszki ,itp.

Zwrócenie uwagi na dostosowywanie tańca do tempa muzyki.

4.Wrzuć piłkę do pudełka

Stawiamy na podłodze np. pudełko, wyznaczamy linię startową.

Zadaniem dziecka jest wrzucić piłeczkę do pudełka. Możemy przesuwać pudełko coraz dalej, podnosząc stopień trudności zadania.

5. „Miejsce w którym mieszkam”- praca plastyczna

Narysuj swój dom , blok w którym mieszkasz.

Do zobaczenia!Pozdrawiamy!

Zdalne nauczanie 04.11.2021r

Grupa III

1.Wysłuchanie tekstu piosenki

Piosenka „ Rodzina”

W jednym domu mieszka razem wesoła rodzinka.

Mama, tata, brat i siostra

i kudłata świnka.

Dziadek z babcią, kotek mruczek, ciocia oraz wujek

i kuzynka piegowata co wciąż hałasuje.

Rodzina, rodzina zawsze razem się trzyma

- bo wiąże ją miłości nić,

tej nici nie przerwie nic!

(Drogie Dzieci spróbujcie powtórzyć kilka razy słowa piosenki- a w przedszkolu wspólnie zaśpiewamy).

2. Zabawy :

„Zabawa z gąbką – ćwiczenie oddechowe”.

(Potrzebujemy: kawałek gąbki, kubek, słomkę)

Dziecko zajmuje miejsce przy stoliku. Przed dzieckiem leży słomka, kawałki gąbki i kubeczek. Dzieci kładą kawałek gąbki na dłoni. Zadaniem dzieci jest przeniesienie za pomocą słomki kawałków gąbki do swojego kubeczka.

„Zabawa „zgadnij co to? ”

Wkładamy do worka różne przedmioty np.: jabłko, marchewkę, klocek. Zadaniem dziecka jest włożyć rękę do worka i bez patrzenia zgadnąć co trzyma w ręce.

„Zabawy z gazetami”

  • Zgniatanie 2 arkuszy gazet w kulki- jednocześnie prawą i lewą ręką.

  • Tworzenie kul z gazet i celowanie nimi do: pojemnika, miski.

  • Podrzucanie i łapanie kulek.

3. Rozwiązywanie zagadek:

„ Łatwątu zagadkę mamy

kim jest dla was Mama Mamy.”(Babcia)

„To jest zagadka

Łatwa i prosta:

Kim jest dla Ciebie

Twej mamy siostra?” (Ciocia)

„Nie każdy jestsiwy,

Nie każdy wąsaty,

Lecz każdy jest Tatą

Mamy albo Taty”. (Dziadek)

4. Ramka na zdjęcia

(Potrzebujemy wycięty kształt ramki z tektury).

Ozdabiamy ramkę , malując ją farbami ; przyklejając wycięte kształty z papieru kolorowego, brokat, ozdoby, itp.

Życzymy miłej zabawy!

Wychowawczynie

Zdalne nauczanie 03.11.2021r.

Gr III

1. Słuchanie wiersza Grażyny Lech „Zdjęcia”

Zawsze u babci spoglądam na nie.

W złoconych ramkach wiszą na ścianie –

pożółkłe, czarno-białe zdjęcia.

Jest na nich babcia w białej sukience.

I dziadek z długą wędką w ręce.

I mama – jeszcze mała dziewczynka,

jej bracia, młodsza siostra – Grażynka.

I do szuflady z siostrą sięgamy,

tam są albumy ze zdjęciami.

Lubię, gdy babcia w fotelu siada,

patrzy na zdjęcia i opowiada...

Rozmowa na temat wiersza.

- Co można zobaczyć w ramkach na ścianie

i w albumach?

-Kogo można zobaczyć na zdjęciach?

-Czy te osoby wyglądają teraz tak samo jak na

fotografiach?

2. Zabawy

„Wirujące piórko”

Dzieci trzymają w rękach piórko ( papierową serwetkę); unosząje nad głowę. Wypuszczają nad głową piórko, dmuchają na niego, starając się utrzymać go jak najdłużej w powietrzu. Gdy piórko opadnie na ziemię, powtarzamy czynność.

„Tunel dla krecika”

Ustawiamy kilka krzeseł , jedno przy drugim, tworząc tunel. Zadaniem dziecka jest przejść na czworaka przez tunel.

„Rzucamy kostką do gry”

Przeliczamy ilość oczek które wypadły, wykonujemy np. podskoki, pajacyki, przysiady- tyle razy ile oczek na kostce.

3. Drzewo genealogiczne

Popatrz na drzewo genealogiczne.

Drzewo genealogiczne jest ukazaniem więzi rodzinnych.

Pokażgdzie znajdują się najstarsze osoby z twojej rodziny. Zwróć uwagę, w której części drzewa są umiejscowione .

Spróbujcie narysować w wolnych miejscach swoją najbliższą rodzinę.

Możecie też dzieciaczki narysować własne drzewo i odpowiednio narysować na nim swoją rodzinę.

Miłej pracy i zabawy.

Drzewo genealogiczne

Pozdrawiamy serdecznie

Wychowawczynie

Zdalne nauczanie 02.11.2021r. Grupa III

1.Słuchanie opowiadania.

Jak co niedzielę Mateuszek pisał list do babci, która bardzo lubi tradycyjne listy.

Kochana Babciu!

W domu mamy niewidzialną pomagającą dłoń, a może to krasnoludki – nie wiem. Zawsze

rano, kiedy wstaję, zauważam, że niewidzialna dłoń sprząta moje zabawki, myje naczynia,

wyciera kurze z kamiennych parapetów i drewnianych szafek. Nawet rozwiesza pranie! Nigdy

nie muszę nic robić. Mam bardzo dużo czasu na zabawę! Jeszcze jedno... Myślę, że mama jest

chora. Wygląda na bardzo zmęczoną i ciągle brakuje jej siły na zabawę ze mną. Nie wiem, co

z tym zrobić. Może mi coś doradzisz?

Kocham Cię, Babciu!

Twój wnuczek – Mateuszek

Tego samego dnia list do babci napisała też mama Mateuszka.

Kochana Mamciu!

Nie miałam wolnej chwili, żeby zadzwonić do Ciebie w tym tygodniu. Mam mnóstwo obowiązków – nie wiem, od czego zacząć. Sprzątanie, gotowanie, przygotowanie Mateuszka do przedszkola i do tego praca. Ledwie nadążam i padam ze zmęczenia! Jak Ty sobie z tym wszystkim

radziłaś, kiedy ja i Marek byliśmy mali? Mam nadzieję, że jesteś zdrowa.

Kocham Cię, Mamusiu!

Twoja córcia – Magda

Gdy babcia kilka dni później otworzyła skrzynkę listy, ogromnie się ucieszyła. Kolorowe koperty cierpliwie czekały na otwarcie. Bardzo się śmiała, czytając list od wnuka, ale zmartwiła ją wzmianka o chorobie mamy. Gdy jednak przeczytała list od córki, wszystko stało się jasne. Mama była przemęczona! Babcia, nie zastanawiając się ani chwili, chwyciła długopis i napisała list do wnuka oraz córki.

Kochany Wnusiu! Kochana Córeczko!

Postanowiłam napisać do Was wspólny list. Mateuszku – rozwiązałam zagadkę niewidzialnych pomocnych dłoni w Waszym domu. Porządki, obiad, świeże firanki i poskładane pranie, to są magiczne sztuczki Twojej mamusi. Dobrze, że zauważyłeś złe samopoczucie mamy. To na szczęście nie choroba tylko przemęczenie. Koniecznie zapytaj mamusię, w czym możesz jej pomóc – na pewno dzięki temu będzie miała więcej czasu i siły na zabawę z Tobą. A teraz, Mateuszku, przypomnę Twojej mamusi, jak z Markiem, obecnie twoim wujkiem, pomagała mi w domu.

Magdalenko, zawsze byłaś bardzo pracowitą dziewczynką. To właśnie dlatego dawałam radę jako Twoja mama. Ty i Twój brat zawsze bardzo mi pomagaliście. Marek wyrzucał śmieci, Ty dbałaś o wytarcie naczyń i rozwieszanie prania. Zawsze sprzątaliście po sobie zabawki i bardzo chętnie wycieraliście kurze. Myślę, że Mateuszek z chęcią Ci pomoże.

Ściskam i całuję Was bardzo! Wasza kochająca babcia

• Rozmowa na temat opowiadania.

- Co robiła niewidzialna dłoń?

- Kto był niewidzialną dłonią?

- Dlaczego chłopiec myślał, że mama jest chora?

- Jak Mateusz pomógł mamie?

2. Zabawa ruchowa „ Zabawki”

Gdy gra muzyka dziecko porusza się naśladując wybraną przez siebie zabawkę np. lalka, miś, autko. Na przerwie w muzyce dziecko zastyga nieruchomo.

3. Stworzenie z dzieckiem karty super(po)mocy

PON.

WT.

ŚR.

CZW.

PT.

SOB.

NDZ.

Ustalenie jednej, dwóch czynności które w najbliższym tygodniu będą należeć do obowiązków dziecka.

Zaznaczanie np. kropeczkązrealizowanego zadania.

4.Zajęcia plastyczne „ Moja Rodzina”

Wykonanie dowolną techniką : kredki, farby obrazka przedstawiającego Rodzinę.

Życzymy miłej zabawy i dużo, dużo zdrówka!

Do zobaczenia!

Wychowawczynie

Strona korzysta z cookie / ciastek w celu realizacji usług i zgodnie z dokumentem Polityka prywatności.

Zamknij