Koncepcja pracy
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 15 W RZESZOWIENA LATA 2018 - 2023
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności,
lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć,
lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać
i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo wiedzieć chciało.”
J. Korczak
Koncepcja pracy przedszkola zaopiniowana przez Radę Pedagogiczną i przyjęta uchwałą rady pedagogicznej w dniu 14.09.2018r. Zaopiniowana pozytywnie przez Radę Rodziców w dniu 12.09.2018 r.
Zasoby rzeczowe i osobowe
Przedszkole zlokalizowane jest na Osiedlu 1000-lecia, niedaleko centrum miasta. Teren spokojny, bezpieczny, odległy od głównych ulic. Otoczony blokami, domami jednorodzinnymi. Budynek parterowy, wtopiony w zieleń otoczenia. Przedszkole zajęło pierwsze miejsce w konkursie na najładniej ukwieconą placówkę oświatowo-wychowawczą na terenie Rzeszowa. Placówka posiada duży ogród z utwardzonymi alejkami do spacerowania wśród drzew i krzewów oraz plac zabaw wyposażony w atrakcyjny sprzęt sportowo-rekreacyjny. Sale dla dzieci wyposażone w estetyczne, funkcjonalne meble. Zabawki, pomoce dydaktyczne, kąciki tematyczne wzbudzają zainteresowanie dzieci.
Dyrektorem przedszkola od roku 1990 jest mgr Barbara Wiśniowska-Obacz.
Przedszkole zatrudnia:
- 8 nauczycielek (w tym dyrektor);
- 2 osoby administracji;
- 8 pracowników obsługi.
Kadra pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje i jest kompetentna w swoich działaniach. Wszyscy systematycznie doskonalą swoje wiadomości i umiejętności zawodowe.
Dodatkowo zatrudnieni są specjaliści:
- nauki religii;
- rytmiki;
- tańca towarzyskiego;
- języka angielskiego;
- logopedii;
- zajęć korekcyjnych.
Raz w miesiącu organizowane są koncerty umuzykalniające prowadzone przez Filharmonię Podkarpacką.
Od wielu lat starsze dzieci systematycznie uczęszczają na zajęcia wychowawczo- dydaktyczne do bibliotekiw Filii Nr 10 Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej. Zajęcia prowadzone są przez pracowników tej placówki.
Tradycją przedszkola jest:
- pasowanie na przedszkolaka
- piknik rodzinny w ogrodzie;
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne;
- spotkanie z Mikołajem;
- spotkanie opłatkowe, wspólne kolędowanie;
- zabawa choinkowa;
- Dzień Babci i Dziadka;
- Dzień Mamy i Taty;
- Dzień Dziecka;
- uroczyste pożegnanie starszaków.
Misja przedszkola
„Dołóżmy wszelkich starań, aby okres edukacji przedszkolnej odbywał się w atmosferze wzajemnej życzliwości, zaufania, poszanowania praw, aby wszyscy uczestnicy edukacji wzajemnie chcieli siebie słuchać, a dziecko kończące przedszkole było szczęśliwe, bogate w doświadczenia, gotowe do dalszej edukacji w szkole.”
Wizja przedszkola
„Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.”
Przedszkole kształtuje otwartość na wiedzę, tworzy optymalne warunki do jak najpełniejszego rozwoju i osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie, przy czym:
- Co najmniej 1/5 czasu – zabawa dzieci (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela).
- Co najmniej 1/5 czasu, w przypadku młodszych dzieci przynajmniej 1/4 czasu – zajęcia na świeżym powietrzu (dzieci spędzają ten czas w ogrodzie przedszkolnym, organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze, itd.)
- Najwyżej 1/5 czasu – zajęcia dydaktyczne (różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego)
- 2/5 czasu – zajęcia według uznania nauczyciele (nauczyciel może dowolnie zagospodarować ten czas, uwzględniając możliwości, zainteresowania, wiek dzieci, intensywność zajęć; w tej puli mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne)
W przedszkolu kładzie się nacisk na taki styl pracy gdzie;
NAUCZYCIEL:
- traktuje dziecko podmiotowo;
- pomaga mu w indywidualnym rozwoju;
- wskazuje w jakim kierunku rozwój ten może i powinien zmierzać;
- stosuje różnorodne metody w pracy wychowawczo-dydaktycznej, zwłaszcza takie, które będą aktywizować wszechstronny rozwój dziecka.
W przedszkolu analizuje się i diagnozuje osiągnięcia dzieci. Celem diagnozy przedszkolnej jest w szczególności;
- gromadzenie informacji o dziecku;
- rozpoznanie rozwoju intelektualnego, fizyczno-ruchowego, emocjonalno-społecznego;
- określenie czy dziecko jest gotowe do pełnienia roli ucznia;
- ukierunkowanie działań pedagogicznych nauczyciela na wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka i wspieranie jego rozwoju;
- poinformowanie rodziców o stanie gotowości ich dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole;
- udzielenie pomocy rodzicom w podejmowaniu działań wspierających rozwój ich dziecka;
- pomoc specjalistom poradni psychologiczno-pedagogicznej w przeprowadzeniu pogłębionej diagnozy dzieci, jeżeli zaistnieje taka konieczność.
Działalność edukacyjno-wychowawcza ma na celu rozwój dziecka poprzez:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świeci społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Priorytetem naszych działań jest:
- zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
- budowanie systemu wartości, zwłaszcza w zakresie rozróżniania dobra od zła i preferowanie dobra;
- wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci tak, aby je dobrze przygotować do szkoły;
- wychowanie przez sztukę i literaturę;
- tworzenie warunków do aktywnego poznawania świata, zgodnie z potrzebami dziecka, jego zainteresowaniami, dążeniami i możliwościami.
Potrzeba bezpieczeństwa, rozumiana zarówno w aspekcie fizycznym jak i fizycznym jest elementarną potrzebą człowieka, a jej zaspokojenie warunkiem jego rozwoju. Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Bajki, baśnie, opowiadania, wiersze są od wieków nierozłącznie związane z dzieciństwem, pozostają niekwestionowanym, najważniejszym źródłem oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych.
Mając na uwadze powyższe rozważania, rozpoznane potrzeby dzieci, oczekiwania rodziców oraz możliwości placówki, wyznaczono najważniejsze kierunki działania
- Rozwijanie zainteresowania literaturą oraz tworzenie warunków do kształtowania postaw czytelniczych.
- Rozwijanie twórczej aktywności poprzez wypowiadanie się w różnych formach plastycznych, teatralnych, muzycznych.
- Kształtowanie świadomości i nawyków dbania o zdrowie i bezpieczeństwo.
Do najistotniejszych czynników warunkujących osiąganie dobrych rezultatów w pracy wychowawczej i dydaktycznej należy współpraca z rodziną.
Funkcje przedszkola wobec rodziców:
Placówka przedszkolna wobec rodziców pełni kilka funkcji:
- Informacyjną – na bieżąco informuje o:
- postępach lub ewentualnych problemach dziecka,
- działaniach, przedsięwzięciach realizowanych w placówce na rzecz edukacji małego dziecka,
- wypełnianie innych zadań statutowych przedszkola oraz koniecznych zmianach w ich realizacji.
- Doradczo – wspierającą działania wychowawcze:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka,
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki wspierania rozwoju dziecka i ewentualne podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej,
- uzupełniawiedzę rodziców z zakresu psychologii, wychowania i rozwoju dzieci.
Formy współpracy ze środowiskiem rodzinnym:
- Zebrania grupowe z rodzicami – organizowane kilka razy w roku poświęcone są np.; organizacji pracy przedszkola, zamierzeniom wychowawczo-dydaktycznym w kontekście realizowanej koncepcji pracy, zapoznaniu z podstawą programową wychowania przedszkolnego, charakterystyce rozwojowej dziecka, wprowadzonym systemom motywacyjnym, diagnozie postępów dzieci w wyniku prowadzonej działalności edukacyjnej.
- Zebrania z rodzicami wynikające z zaistniałych potrzeb (np. na wniosek rodziców).
- Prowadzenie „kącika dla rodziców”, w którym zamieszczone są bieżące informacje dotyczące cyklicznych zamierzeń wychowawczo-dydaktycznych, organizacji pracy grupy.
- Zapraszanie rodziców na imprezy grupowe, związane z podtrzymywaniem różnych tradycji, np. bożonarodzeniowych itp.
- Udział rodziców w zajęciach otwartych, podczas których rodzice obserwują proces nabywania przez dzieci wiedzy i umiejętności opisanych w podstawie, a także funkcjonowania własnego dziecka w grupie, jego radzenie sobie z zadaniami, z nawiązywaniem relacji rówieśniczych, umiejętność współdziałania z rówieśnikami.
- Systematyczne prowadzenie wystaw, grupowej działalności twórczości dziecięcej.
- Organizacja „kontaktów indywidualnych” z rodzicami,z uwzględnieniem tzw. dni otwartych w celu przekazywania rzetelnej informacji na temat rozwoju dziecka, jego osiągnięć i trudności w nabywaniu pożądanych umiejętności.
- Organizowanie doradztwa pedagogicznego, psychologicznego (według potrzeb) – w celu tzw. pedagogizacji rodziców, wspomagania ich w oddziaływaniu na rozwój dziecka.
- Udostępnianie literatury pedagogicznej, psychologicznej, znajdującej się w przedszkolnej bibliotece.
- Angażowanie rodziców w działania na rzecz grupy, przedszkola, pomoc w organizacji uroczystości grupowych i przedszkolnych, wspólne organizowanie przedsięwzięć przedszkolnych, pomoc w organizacji wyjść do kina, teatru, wyjazdów, wycieczek, spotkań z ludźmi różnych zawodów, udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, itp.
Każda forma współpracy ze środowiskiem rodzinnym służy wzmacnianiu oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na dziecko, promowaniu wychowania przedszkolnego, ukazywaniu walorów edukacji realizowanej przez przedszkole.