Ikona dostępności

Przedszkole
Publiczne

nr 15

w Rzeszowie

Nauczanie zdalne - grupa 1

Nauczanie zdalne 17.01.2022r.

Grupa I

  1. „Powitanka” – zabawa dydaktyczna

Dziś wesoło się witamy, wszystkich wkoło pozdrawiamy (machamy i uśmiechamy się do siebie)
Z tyłu, z przodu, wokół nas, już zabawy nadszedł czas. (obracamy się wokół własnej osi)
Zatańcz ze mną taniec mój (wykonujemy ulubioną figurę taneczną)
Rączki w górę (podnosimy rączki w górę)
Rączki w dół (opuszczamy rączki w dół)
Całe ciało wprawiaj w ruch (poruszamy całym ciałem)
Główkę, nóżki oraz brzuch (wskazujemy głowę, nóżki i brzuch)
Porusz troszkę bioderkami (poruszamy bioderkami)
Dotknij łokci kolankami (dotykamy łokciami kolan)
Lewą ręką chwyć za włos (lewą ręką chwytamy swoje włoski)
Prawą złap się za swój nos (prawą rączką chwytamy swój nos)
Zatańcz ze mną taniec mój (wykonujemy ulubioną figurę taneczną)
Rączki w górę (podnosimy rączki w górę)
Rączki w dół (opuszczamy rączki w dół)
Całe ciało wprawiaj w ruch (poruszamy całym ciałem)
Główkę, nóżki oraz brzuch (wskazujemy głowę, nóżki i brzuch)

  1. „Zima dookoła” – zabawa dydaktyczna – rozmawiamy z dziećmi na temat tego, jakie są charakterystyczne cechy zimy. Następnie podsumowujemy, że zimą:
  • pada śnieg,
  • jest zimno,
  • z dachów zwisają sople,
  • rzeki/jeziora/kałuże zamarzają,
  • niektóre zwierzęta zapadają w sen zimowy, a ptaki odlatują do ciepłych krajów.

  1. „Biały puch” – zabawa ruchowa do wiersza N. Łasocha – dzieci trzymają chusteczkę na wysokości pasa. Rodzic wrzuca na chusteczkę małe kuleczki z innej chusteczki– „płatki śniegu”. Dzieci poruszają się falując chusteczką zgodnie ze słowami wiersza.

Leci z nieba biały puch, (maszerujemy)
biały puch, biały puch.
Śnieżne kule idą w ruch, idą w ruch
. (poruszamy delikatnie chusteczką)
Leci z nieba biały puch, (maszerujemy)
biały puch, biały puch.
Zasypany każdy zuch, każdy zuch. (falujemy chusteczką bardzo mocno, tak, aby spadły z niej wszystkie „płatki śniegu”)

Na zakończenie dzieci zbierają wszystkie białe kuleczki z dywanu i odkładają je w wyznaczone miejsce.

  1. „Bałwanek” – zabawa plastyczna połączona ze słuchaniem wiersza – dzieci siedzą wygodnie na dywanie, a rodzice czytają wiersz.

Bałwanki

Ulepiły dzieci
małego bałwanka
stoi sam przed domem
od samego ranka.


Idzie Grześ do szkoły,
przystanął na chwilkę
i szybciutko ulepił
śniegową dziewczynkę.

Potem Zosia z Kasią
chociaż się spieszyły
dwa średnie bałwany
prędko ulepiły.

W południe Rafałek
i mała Agata
ulepili bałwankom
milutkiego brata.


Następnie dzieci tworzą postać „bałwankowe puzzle” – (wycinamy dzieciom puzzle po przerywanych liniach). Zadaniem dzieci jest ułożenie i przyklejenie odpowiednich elementów, tak by powstał bałwanek.

  1. „Bałwanka lepisz Ty” – zabawa ruchowo-naśladowcza – rodzice wypowiadając poszczególne wersy wykonują odpowiednie czynności – dzieci naśladują. Zabawę powtarzamy 3-krotnie.

Gdy puszysty sypie śnieg,(podnosimy ręce wysoko do góry i opuszczamy poruszając szybko palcami)
białe kule szybko lep! (poruszamy dłońmi tak, jakbyśmy lepili kulki ze śniegu)
Jest kapelusz, miotła też,(robimy daszek nad głową, udajemy, że trzymamy w dłoniach miotłę)
Kto to będzie? Czy już wiesz? (rozkładamy ręce na boki dłońmi skierowanymi do góry)
Raz, dwa, trzy, bałwanka lepisz Ty!

Nauczanie zdalne 17.01.2022r.

Grupa I

  1. „Iskierka przyjaźni” – powitanie z dzieckiem – dzieci wraz z rodzicami łapią się za dłonie. Rodzic mówi: „Iskierka, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń dziecka, kiedy dziecko uściśnie rodzica, wtedy mówimy: „Iskierka krąg zatoczyła i do mych rąk powróciła”.

  2. „Skojarzenia”

Zadajemy dziecku zagadki w razie potrzeby naprowadzamy i podpowiadamy:

  • Gdy spadnie po raz pierwszy,

świat robi się bielszy.

Wyciągamy narty, sanki,

dzieci lepić chcą bałwanki. (śnieg)

  • Co to są za gwiazdki,

może odgadniecie,

które z wiatrem tańczą,

w czas zimy po świecie? (śnieżynki)

  1. „Płatki śniegu” – zabawa ruchowa – dzieci – „płatki śniegu” poruszają się swobodnie po dywanie w rytmie dowolnej muzyki np. „Zima” A. Vivaldiego. Na przerwę w muzyce „płatki śniegu” powoli opadają na podłogę i kładą się na dywanie. Zabawę powtarzamy 4-5-razy.

  1. „Wirujące płatki śniegu” – zabawa ruchowa – dzieci – „płatki śniegu” poruszają się swobodnie po dywanie w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Na przerwę w grze obracamy się wokół własnej osi z wyprostowanymi do boku rękami i powoli opadamy na podłogę. Zabawę prowadzimy 5-6 razy.

  1. Rozmowa na temat zabaw na śniegu.
    Rodzic pyta dziecko w co można się bawić zimą, gdy za oknem jest biały puch ( w razie potrzeby naprowadzamy):
  • Lepienie bałwanka,
  • Jazda na sankach,
  • Jazda na łyżwach,
  • Śnieżne aniołki,

  1. „Przenieś śnieżynki” – zabawa oddechowa – rozdajemy dzieciom papierowe płatki śniegu na talerzyku i słomki do napojów. Dzieci mają za zadanie przenieść śnieżynki bez użycia rąk, tylko przy użyciu słomki, (zasysając powietrze) z talerzyka na stolik.

  1. „Lecą płatki” – zabawa ruchowo-oddechowa –rozdajemy dzieciom papierowe płatki śniegu. Dzieci poruszają się swobodnie po dywanie w rytmie piosenki „Świeci gwiazdka”. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i dmuchają na płatki śniegu, tak, by nie spadły na podłogę. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

Nauczanie zdalne 3.12.2021r.

Grupa I

  1. „Witają się paluszki”:

Wskazujemy na swoją dłoń i nazywamy poszczególne palce, a następnie mówimy, że dziś przywitamy się
np. kciukami, palcami, serdecznymi, wskazującymi, środkowymi, małymi. Razem z dzieckiem witamy się dotykając paluszków.

  1. „Zagadki”:
  • Co to za kochany święty,
    co przynosi nam prezenty.
    Kiedy gwiazdka już zaświeci,
    on obdarza wszystkie dzieci.
  • W czerwonym płaszczu nocą się skrada
    i pod choinką prezenty składa.
    Ma długą brodę, czapkę i laskę,
    odwiedza dzieci, co obchodzą Gwiazdkę.
  1. Wiersz o Mikołaju:

„A ja się bardzo, bardzo postaram
I zrobię prezent dla Mikołaja.

Zrobię mu szalik piękny i nowy,
Żeby go nosił w noce zimowe.

I żeby nie zmarzł w szyję i w uszy,
Gdy z burej chmury śnieg zacznie prószyć.

Niech się ucieszy Mikołaj Święty,
Tak rzadko ktoś mu daje prezenty”.

Pytania do wiersza:

  • O kim / O jakim świętym czytałam?
  • Co dziecko postanowiło zrobić dla Mikołaja?
  • Jak myślisz, czy Mikołaj chciałby dostać szalik?
  1. „Gimnastyka z elfami” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne:
  • „Mikołaj jedzie samochodem” – dziecko trzyma ręce na wysokości klatki piersiowej (tak jakby trzymało kierownicę) i porusza się po pokoju.
  • „Elfy pakują prezenty” – dziecko powtarza ruch, którym pokazuje, jak elfy pakują ciężkie prezenty do worka.
  • „Mikołaj z workami prezentów” – dziecko naśladuje zarzucanie na plecy ciężkiego worka z prezentami i biegnie z nim. Na hasło: „Hop” – wskakuje do domu przez komin czyli robi podskok i przysiad.
  • „Prezenty” – dzieci poruszają się po pokoju w wyklaskanym rytmie. Na mocne uderzenie – skacze jak najwyżej ciesząc się z otrzymanych prezentów od świętego Mikołaja.
  • „Elfy zasypiają” – dziecko kładzie się wygodnie na dywanie, jeśli chce zamyka oczy i odpoczywa przy dźwiękach muzyki wyciszającej.
  1. Dzieci tworzą pracę plastyczną pt. ”List do św. Mikołaja”. Rysujemy z dzieckiem to, co chciałoby dostać. (Inspiracje w załączniku na dole strony).

Wkładamy pracę pod poduszkę, tak, żeby Mikołaj mógł w nocy zabrać list:)

Nauczanie zdalne 2.12.2021r.

Grupa I

  1. „Masaż na dobry humor” – dziecko naśladuje gesty:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

  1. „Inne zawody” – rozmawiamy z dzieckiem o poznanych zawodach w tym tygodniu:
  • Poznaliśmy zawody: fryzjer, kucharz, piekarz... itd.?
  • Który zawód podobał Ci się najbardziej?
  • Kim chciałbyś zostać jak dorośniesz?

  1. „Budujemy dom” – zabawa ruchowa –nazywamy osobę, która buduje domy (budowlaniec).

W rytmie piosenki „Kim będę?”. Na przerwę w muzyce i hasło: „Budujemy dom!” – dziecko kuca i powoli wstaje, unosząc coraz wyżej rączki, aż do wyciągnięcia się na palcach w górę. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  1. „Kucharz” – wykonanie pracy plastycznej –Wyjaśniamy sposób wykonania prac, kontrolujemy ją, w razie potrzeby pomagając dziecku. (obrazek w załączniku na dole strony)

Kucharz:

  • Dorysowujemy z dzieckiem oczy, nos, usta,
  • Wycinamy czapkę kucharza.
  • Dziecko przykleja czapkę kucharza.

  1. Zabawa ruchowa:
  • „Kałuże” – opowiadamy, że rolnicy czy ogrodnicy nie raz na pewno spotykają na swoich ogródkach czy polach kałuże. Rozkładamy w prostej linii w pewnej odległości od siebie 4-5 gazet/kartek, które pełnią role kałuży. Dzieci przeskakują przez przeszkody.
  • „Ukłon” – tłumaczymy, że po każdym spektaklu w teatrze aktorzy kilka razy kłaniają się widowni. Kładziemy dziecku woreczek ryżu lub czapkę z którą maszeruje trzymając ją na głowie. Na sygnał, np. klaśnięcie, dziecko wykonuje lekki ukłon a rodzic próbuje złapać spadający woreczek.
  • „Kwiaty” –dziecko zamienienia się w piękny kwiat w ogrodzie Pani lub Pana Ogrodnika. Siada w siadzie skrzyżnym z tułowiem pochylonym do przodu i dłońmi na podłodze. Na hasło: „Kwiatek rośnie”, powoli prostujemy tułów i wyciągamy ręce do góry. Na hasło: „Kwiatek więdnie” – wracamy do pozycji wyjściowej.

6. „Zawody” – zabawa ruchowa – dziecko maszeruje po pokoju w wyklaskiwanym rytmie. Na przerwę podajemy nazwę zawodu, którą dziecko pokazuje ruchem, np. piosenkarz, tancerka, piłkarz, kucharz, kierowca, fryzjer. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Nauczanie zdalne 1.12.2021r.

Grupa I

  1. „Chodźcie wszyscy” – powitanie z dziećmi – dzieci powtarzają i wykonują kolejne czynności:
  • Chodźmy wszyscy tu do koła (tworzymy koło z rodzicem)
  • Zabawimy się wesoło (obracamy się wokół własnej osi)
  • Witamy się wszyscy wraz (kłaniamy się do siebie)
  • Na zabawę nadszedł czas (podskokami obracamy się dookoła)
  • Prawa ręka, lewa ręka (pokazujemy raz jedną rączkę, raz drugą)
  • Prawa noga, lewa noga (pokazujemy raz jedną nogę raz drugą)
  • Cały tułów oraz głowa (pokazujemy tułów, a następnie głowę)
  • Witamy Was (kłaniamy się)

  1. „W kuchni” – zabawa dydaktyczna – dzieci łączą w całość podane sylaby. rol-nik, ku-charz, pie-karz, cu-kier-nik. Dzieci odgadują, co to za słowa. Następnie rozkładamy zdjęcia przedstawicieli tych zawodów. Pytamy dzieci czy wiedzą czym zajmują się osoby ze zdjęć (obrazek w załączniku na dole strony) – jeśli nie to tłumaczymy: (rolnik – uprawą roślin, z których przygotowywane są produkty do jedzenia; piekarz – wypieka pieczywo, czyli chleb, bułki itp., cukiernik – wyrabia torty, ciasta, lody, kucharz – gotuje). Wyjaśniamy, że te zawody uczestniczą w przygotowywaniu jedzenia – dzięki rolnikowi kucharz, piekarz czy cukiernik mają produkty, których używają w swojej pracy.
  2. Kim będę? – improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po pokoju w rytmie piosenki „Kim będę?”.

W kapeluszu mego taty, gdy dorosłym będę panem
To usiądę i wymyślę, kim zostanę.
Czy piratem czy strażakiem, maszynistą lub dentystą
Kolejarzem, marynarzem albo kominiarzem.
Mamo, tato, co wy na to?
Będę kominiarzem.

Mamo, tato, co wy na to?
Będę kominiarzem.

Kiedy wreszcie będę duża i przerosnę moją mamę
Będę buty mieć na szpilkach i zostanę
Pielęgniarką lub malarką baletnicą czy kucharką
Ogrodniczką, podróżniczką, a może księżniczką.
Mamo, tato, co wy na to?
Że będę księżniczką
.
Mamo, tato, co wy na to?
Że będę księżniczką
.

  1. „Warzywa do garnka” – zabawa ruchowa –rozkładamy na dywanie kartki – „garnki”. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytmie piosenki „Kim będę”. Na przerwę w muzyce i hasło: „Warzywa do garnka!” – dziecko wskakuje do „kartki – garnka” „Warzywa się gotują” – podskakujemy; „Mieszamy zupkę” – obracamy się wokół własnej osi. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
  2. „Sałatka owocowa” – przeliczanie owoców w zakresie 5-ciu – dowolne owoce, które dziecko lubi, np. (banany 2x, mandarynki 3x, jabłka 4x itd.) – na trzech talerzach rozkładamy owoce w każdym talerzu inna ilość. Dziecko przelicza owoce z pomocą rodzica a później wspólnie można z nich przygotować sałatkę owocową. Smacznego:)

Nauczanie zdalne 30.11.2021r.

Grupa I

1. „Robimy kółeczko” – powitanka

  • tupiemy (tupiemy)
  • klaszczemy (klaszczemy)
  • siadamy (siadamy na dywanie)
  • słuchamy (kładziemy palec na buzi)

2. „Odgadnij zawód” – zabawa dydaktyczna – czytamy dzieciom zagadki. Po wysłuchaniu każdej z nich dziecko opowiada o jakim zawodzie była mowa. Następnie prosimy, żeby dziecko wymieniło kilka zawodów z zagadek. Wyjaśniamy, że są to zawody związane z usługami w mieście i takimi dziś będziemy się zajmować.

Gdy wejdziesz do sklepu,
ta miła osoba,
spyta co chcesz kupić
i wszystko Ci poda
. (sprzedawca, ekspedientka)

Najpierw włosy ścina,
często je farbuje,
a na końcu pięknie
je wymodeluje.
(fryzjer)

Miły pan lub pani
za ladą w aptece,
sprzedaje ludziom
leki na receptę.
(farmaceuta, aptekarz)

Gościom w restauracji
karty dań rozdaje.
Potem zamówione
potrawy podaje.
(kelner)

Gdy miejski autobus
przejeżdża ulicą,
możesz go zobaczyć
– jest za kierownicą.
(kierowca)

Chcąc pięknie wyglądać,
panowie i panie,
szyją sobie u niej,
na miarę ubranie.
(krawcowa)

3. „Według wskazówek” – zabawa matematyczna –gromadzimy w wyznaczonym miejscu przedmiot określający zawód, np. fryzjer, kosmetyczka, krawiec, sprzedawca. Ukrywamy w pokoju po jednym przedmiocie charakterystycznym dla danego zawodu, np. grzebień, pędzel do makijażu, nić, zabawkową kasę/banknoty. Następnie dziecko wyrusza na poszukiwanie przedmiotu, poruszając się według wskazówek lub strzałek, np.: „Idź trzy kroki do przodu, skręć w prawo (wskazujemy stronę), zrób cztery kroki na przód,” itd. Następnie pokazuje znaleziony przedmiot i mówi z jakim zwodem jest związany.

4. „Wycieczka do miasta”– zabawa ruchowa

  • wyruszamy pociągiem w podróż do miasta (trucht)
  • zatrzymujemy się u fryzjera, by podciąć sobie włosy (zatrzymujemy się i naśladujemy dłońmi obcinanie włosów)
  • obok jest zakład kosmetyczny, gdzie dajemy pomalować sobie paznokcie (idziemy kawałek dalej, zatrzymujemy się i naśladujemy malowanie paznokci)
  • płacimy za obie usługi (udajemy, że wyjmujemy pieniądze/kartę)
  • jedziemy dalej taksówką (naśladujemy rękoma ruchy kierownicą, trucht)
  • robimy zakupy w sklepie, za które płacimy (zatrzymujemy się, naśladujemy wkładanie zakupów do torby i płacenie za nie)
  • spacerujemy, choć zakupy są bardzo ciężkie (maszerujemy powoli)
  • ponownie wsiadamy do pociągu i odjeżdżamy (jedziemy i po chwili siadamy).

5. „Obcinamy” – wykonanie pracy plastycznej (najpierw obcinamy włosy nożyczkami a później malujemy farbami piękną fryzurę –kontrolujemy pracę, w razie potrzeby pomagamy dzieciom. (obrazek w załączniku na dole strony)

Nauczanie zdalne 29.11.2021r.

Grupa I

  1. „Praca” – zabawa dydaktyczna –wyjaśniamy znaczenie słowa "praca". Jest to działanie człowieka, które zmierza do wykonania jakiegoś wyrobu, rzeczy, przynoszące pieniądze.
  2. „Czym można zostać, będąc leniem?” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat utworu.

Kim można zostać, będąc leniem?

Interesuje mnie szalenie,
czym można zostać, będąc leniem.
Hutnikiem? W hucie skwar za duży,
praca przy ogniu bardzo nuży.
Rybakiem? To niełatwa sprawa;
rybak o świcie musi wstawać.
Rolnikiem? W żadnym razie. Przecie
rolnik ma dużo pracy w lecie.
Kowalem? Też się nie opłaca;
kuć młotem to męcząca praca.
Lekarzem też nie, lekarz bowiem,
musi się martwić cudzym zdrowiem.
A listonoszem? Nie. Nóg szkoda
na to, by biegać wciąż po schodach.
Śpiącym rycerzem? Tak, pasuje.
W tym fachu leń się dobrze czuje.

Pytania do wiersza:

  • Czy bohater wiersza był pracowity?
  • Jakie zawody mu nie odpowiadały i dlaczego?
  • Kim postanowił, że zostanie bohater wiersza?
  • Jak myślicie, dlaczego tak wybrał?

  1. „Rolnik sam w dolinie” – zabawa ruchowa z piosenką – dziecko porusza się po pokoju w rytm muzyki i dobiera poszczególne zabawki z pokoju i ustawia je w pociągu
    a na koniec samo siada z przodu i kieruje traktorkiem rolnika.

Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik sam w dolinie.
Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik bierze żonę.
Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.
Hejże dzieci, hejże ha, żona bierze dziecko.
Dziecko bierze kotka, dziecko bierze kotka.
Hejże dzieci, hejże ha, dziecko bierze kotka.
Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.
Hejże dzieci hejże ha, kotek bierze myszkę.
Myszka bierze serek, myszka bierze serek.
Hejże dzieci hejże ha, myszka bierze serek.
Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole
Tabliczki mnożenia ani podzielenia.

  1. „Blisko natury” – zabawa dydaktyczna – kładziemy na dywanie zdjęcia przedstawiające las, pole i ogród. Opowiadamy, jakie zawody są z nimi związane. Po kolei nazywamy, zawód: leśnika, rolnika i ogrodnika oraz wypowiadają się na temat ich obowiązków. Pytamy, co łączy te trzy zawody. Wyjaśniamy, że są one związane z przyrodą, osoby te pracują w środowisku przyrodniczym. Leśnik musi znać wiele gatunków zwierząt i roślin. Do obowiązków ogrodnika natomiast należy uprawa, zasiewanie i hodowla roślin. Praca rolnika skupia się na uprawie ziemi, która następnie daje plony, służące do wytworzenia nam pożywienia. Często wiąże się to też z hodowlą zwierząt. (obrazek w załączniku na dole strony).
  2. „W lesie” – zabawa ruchowa – dziecko maszeruje po dywanie, naśladując to, o czym mówimy.
    Wszystkie czynności powtarzamy trzy razy.
  • zbieramy grzyby (wykonujemy skłony raz z prawej, raz z lewej strony)
  • przeskakujemy przez kałuże (przeskakujemy z nogi na nogę, obunóż)
  • przedzieramy się przez gąszcze (wykonujemy ruchy rękoma)
  • nasłuchujemy ptaki (zatrzymujemy się, wyciszamy się i przykładamy dłoń do ucha)
  • oddychamy świeżym powietrzem (wykonujemy głębokie wdechy i wydechy)

Strona korzysta z cookie / ciastek w celu realizacji usług i zgodnie z dokumentem Polityka prywatności.

Zamknij